Posted on

Zaczynasz działalność w nowej branży? IPSO LEGAL ma dla  Ciebie kilka podstawowych rad, których właśnie teraz potrzebujesz.

Nasz poradnik pozwoli Ci bezstresowo przejść przez pierwszy etap nowej działalności.

Kwestie założycielskie i pracownicze zawsze są priorytetowe. W końcu na nich opiera się każda działalność.

Dlaczego ? Wprowadzenie podstawowych zasady w funkcjonowaniu startupu już na etapie konceptu pozwala uniknąć wielu nieporozumień.

Umowa założycielska

Umowa założycielska określa role i obowiązki założycieli, wkłady jakimi dysponują (finansowe lub aporty) oraz wszelkie cele jakie przed sobą stawiacie.

Więc kim dokładnie są założyciele ?

Założyciele to ludzie, którzy po raz pierwszy wprowadzają ideę startupu do życia i / lub wprowadzają produkt lub usługę na rynek.

Umowy pracownicze

Umowy pracownicze obejmują umowy z pracownikami i wykonawcami. Oba rodzaje umów muszą być skonstruowane tak, by chronić twój startup.

Jakie są zatem kluczowe elementy takiej umowy?

Muszą zawierać szczegółowe postanowienia dotyczące sposobu rozliczeń z pracownikiem lub wykonawcą oraz (koniecznie!) klauzule dotyczące ochrony własności intelektualnej lub ochrony danych i informacji należących do startupu takich jak np. klauzule dotyczące zakazu konkurencji czy poufności.

Współpraca międzynarodowa

A co w sytuacji, gdy Twój kontrahent jest z zagranicy?

Przestrzeganie przepisów kraju macierzystego startupu jest ważne, ale warto też mieć pojęcie o przepisach, które obowiązują w kraju osoby z którą współpracujesz.

Dlaczego?

Ponieważ poprawne, określenie kategorii (charakteru) współpracy pozwoli Ci uniknąć rozczarowań związanych, np. z ograniczeniem odpowiedzialności pracownika uregulowanych w przepisach prawa pracy lub kar związanych z uznaniem przez odpowiedni organ umowy o pracę za fikcyjną.

Wskazówka: jeśli będziesz pracować z ludźmi w konkretnej branży, np. programistami, prawnik może sporządzić wzorzec umowny, który możesz stosować wielokrotnie.

Pierwszy kontakt z klientem

Nie wiesz dlaczego, to ważne?

Na tym etapie musisz wziąć pod uwagę jakie kryteria uwzględnisz, określając np. warunki korzystania z usług, umowy które będziesz zawierać z klientami oraz politykę prywatności. Powinieneś o tym pomyśleć już na etapie konceptu, bo potem (gdy już zaczną pojawiać się klienci) nie będzie na to czasu.

Regulamin

Zwykle Twoje  warunki i zasady będą określone w odpowiednim miejscu na stronie www.

Jednak w niektórych przypadkach umowa zawarta bezpośrednio z klientem sprawdzi się lepiej niż warunki zawarte w regulaminie serwisu.

Twoja umowa z klientem może uzupełniać, a nawet zastąpić regulamin serwisu. O współpracy z inwestorem możesz przeczytać tutaj.

Umowy indywidualne

Umowy indywidualne będą odpowiednie dla klientów, którzy otrzymają od Ciebie preferencyjne stawki ze względu na to, że są np. organizacją społeczną lub współpraca z nimi jest perspektywiczna.

W takiej sytuacji w umowie możesz określić specjalne warunki, które będą miały zastosowanie tylko dla nich.

Ze względu na to, że warunki te są preferencyjne – pewnie nie będziesz chciał, aby dowiedział się o tym cały świat.

Wreszcie, niezależnie od tego, czy korzystasz z ogólnego regulaminu, czy z umowy indywidualnej, ważna jest również polityka prywatności. Tutaj znajdziesz więcej informacji na ten temat.

Polityka prywatności

Dlaczego to ma znaczenie?

Bo jeśli sprzedajesz swój produkt online, możesz przyciągać zgłoszenia do listy adresowej z całego świata.

Twoje rejestracje będą obejmować również mieszkańców Unii Europejskiej. Musisz odpowiednio chronić ich prywatność w Twoim serwisie, tak by spełnić wymagania rozporządzenia o ochronie danych osobowych.

Teraz przyszedł czas na inwestorów.

Inwestorzy

Rozmowy z potencjalnymi inwestorami na wysokim stopniu zaawansowania, określają zazwyczaj kluczowe warunki finansowania. Chyba wolałbyś mieć to na piśmie?

Na początku negocjacji zarówno Ty jak i inwestor macie sporo wyobrażeń jak powinien wyglądać finał całego procesu, dobrze jest zatem to wszystko zebrać i zapisać w liście intencyjnym. Jest to doskonałe rozwiązanie, które pozwoli sprawniej dojść do końca danego projektu.

Jeśli proces negocjacyjny pójdzie dobrze może dojść do podpisania umowy sprzedaży udziałów lub akcji. Chyba chciałbyś, aby w umowie było dokładnie to co ustaliliście?

A co z twoimi dostawcami?

Dostawcy

Niektórzy więksi dostawcy prawdopodobnie będą mieli własne wzorce umowne. Pewnie myślisz, że stawia ich to na wygranej pozycji?

A więc czy powinieneś podpisać umowę z dużym dostawcą, czy najpierw uzyskać poradę?

Rozsądnym rozwiązaniem dla twojego startupu jest weryfikacja tych umów przez prawnika.

Nawet jeśli sądzisz, że duży dostawca ma jeden wzór umowy i nie masz tu nic do gadania, to nie jest wykluczone, że w pewnym zakresie można będzie negocjować.

Pamiętaj też, że jeśli będziesz współpracować z mniejszymi dostawcami może się okazać, że będziesz zmuszony napisać umowę od podstaw, jeśli u dostawcy takie umowy do tej pory nie funkcjonowały.

Jeśli masz jeszcze jakieś pytania lub wątpliwości odezwij się do nas na adres:  office@ipsolegal.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *